یزدفردا:مشاور رياست ستاد مبارزه با قاچاق كالاي كشور گفت: مصرف كننده بايد بتواند كالاهاي اصلي كه در بازار عرضه مي شوند را با جعل آن كالاها تشخصي دهد كه لازم است در اين خصوص اطلاع رساني شود.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان در یزد؛ دكتر سلطاني در كارگاه آموزشي آشنايي با ضوابط و قوانين قاچاق كالا و عوارض مصرف لوازم آرايشي و بهداشتي غيرمجاز و تقلبي كه صبح امروز در يزد برگزار شد، اظهار كرد: در زمينه پيشگيري از قاچاق كالاهاي آرايشي و بهداشتي، نقش وزارت بهداشت بسيار پررنگ است و همچنين رسانه هاي شنيداري، ديداري و نوشتاري نيز در اين راستا نقش ويژه اي دارند. در بحث مبارزه با قاچاق كالا نيز واحدهاي اجرايي بايد نقش پررنگ داشته باشند.


وي در خصوص مبارزه با قاچاق كالا به چهار مرحله ورود، حمل و نقل، نگهداري و عرضه اشاره كرد و افزود: تا نيمه سال 89 در بحث مبارزه با عرضه كالاي قاچاق در كشور اقدامي صورت نگرفته بود به طوري كه در سه مرحله ورود، حمل و نقل و نگهداري وارد شديم؛ مرزها كنترل مي شوند و توسط نيروي انتظامي ايستگاهها كنترل مي شود ولي موفقيت ما نسبي بوده است.


وي ادامه داد: آنچه كه مسلم بود در بحث عرضه ورود پيدا نكرديم كه در سال 89 به جد وارد اين مقوله شديم و با همكاري وزارت بازرگاني، اصناف، استاندارد، نيروي انتظامي و ... اقدام به تهيه دستورالعمل كرده و به كميسيون قاچاق كالا اعلام شد و در اين راستا دستگاههاي اجرايي مرتبط توجيه شدند.


وي افزود: اكيپي از نمايندگان مجامع امور صنفي، ناجا، پليس مبارزه با قاچاق كالا، بازرگاني، تعزيرات حكومتي تشكيل شد تا وراد بحث عرضه شوند و در نيمه دوم سال 89 به جد وارد بحث برخورد با عرضه كالاي قاچاق شديم.


وي تاكيد كرد: صنفي كه اقلام مجاز آرايشي دارد بايد مجوز عرضه كالا را داشته باشد و چنانچه اقلام آرايشي غيرمجاز، تخلف و جعلي عرضه كند بر اساس قانون صنفي با او برخورد و كالا ضبط مي شود.


وي با مطرح كردن اين سوال كه مصرف كننده براي اينكه كالاي قاچاق خريداري نكند چكار كند؟ گفت: هر جايي كه مردم ما را پشتيباني و حمايت كردند موفق بوديم لذا در هر بخش خصوصا اقلام آرايشي نياز است مردم را مشاركت دهيم.


سلطاني در ادامه به نقش آموزش اشاره كرد و گفت: مردم بايد مضرات كالاهاي قاچاق آرايشي را بدانند و طبق آمار و تحقيقات مصرف اوازم آرايشي از سن 15 سالگي در كشور رايج شده است كه بر اين اساس لوزم آرايشي جزء لاينفك زندگي مردم است و جزء سبد خانوار محسوب مي شود بنابراين مصرف كننده بايد بتواند كالاهاي اصلي كه در بازار عرضه مي شوند را با جعل آن كالاها بشناسد.


وي اضافه كرد: وزارت بهداشت و درمان بايد شفاف سازي كند و براي كالا باركد، كد شناسايي و ... در نظر بگيرد.


وي گفت: ما به عنوان سازمان مسؤول نبايد گناه را به گردن مصرف كننده بندازيم بلكه بايد بازار را شفاف كنيم تا كالا به راحتي قابل تشخيص باشد و در اين زمينه لازم است اطلاع رساني كنيم تا هركس كالاي جعلي را از كالاي غير جعلي تشخصي دهد و در صورت بي احتياطي مسؤوليت اخلاقي و شرعي بر عهده خودش است.


وي افزود: در اين زمينه بايد هم براي فروشنده را در جهت عدم خريد و فروش كالاي قاچاق و هم به مصرف كننده براي نخريدن و تشخيص كالاي قاچاق اطلاع رساني شود.


وي خاطرنشان كرد: اطلاع رساني بايد بطور مداوم توسط رسانه هاي مختلف انجام شود خصوصا لوازم آرايشي كه با پوست ارتباط مستقيم دارد و مصرف كالاي غير استاندارد و قاچاق مي تواند خطرات زيادي به دنبال داشته باشد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا